domingo, 22 de maio de 2011

DSM-V: DÍADE DO AUTISMO?

Partindo do princípio de que atrasos na linguagem não são exclusivos do autismo, unir Deficiências sociais e de comunicação em apenas um critério torna o diagnóstico mais preciso. 
Falar sobre problemas sensorias também vejo com um dos grandes avanços nos novos critérios.
Minha opinião: Saldo positivo, grande evolução!
E a sua?

Amanda Bueno

DSM-V : Transtorno do Espectro do Autismo

Deve preencher os critérios 1, 2 e 3 abaixo:
1. Déficits clinicamente significativos e persistentes na comunicação social e nas interações sociais, manifestadas de todas as maneiras seguintes:
a. Déficits expressivos na comunicação não verbal e verbal usadas para interação social;
b. Falta de reciprocidade social;
c. Incapacidade para desenvolver e manter relacionamentos de amizade apropriados para o estágio de desenvolvimento.

2. Padrões restritos e repetitivos de comportamento, interesses e atividades, manifestados por pelo menos duas das maneiras abaixo:
a. Comportamentos motores ou verbais estereotipados, ou comportamentos sensoriais incomuns;
b. Excessiva adesão/aderência a rotinas e padrões ritualizados de comportamento;
c. Interesses restritos, fixos e intensos.

3. Os sintomas devem estar presentes no início da infância, mas podem não se manifestar completamente até que as demandas sociais excedam o limite de suas capacidades.

Justificativas:

A. Novo nome para a categoria, Transtorno do Espectro do Autismo, que inclui transtorno autístico (autismo), transtorno de Asperger, transtorno desintegrativo da infância, e transtorno global ou invasivo do desenvolvimento sem outra especificação.

A diferenciação entre Transtorno do Espectro do Autismo, desenvolvimento típico/normal e de outros transtornos “fora do espectro” é feita com segurança e com validade. No entanto, as distinções entre os transtornos têm se mostrado inconsistentes com o passar do tempo. Variáveis dependentes do ambiente, e frequentemente associadas à gravidade, nível de linguagem ou inteligência, parecem contribuir mais do que as características do transtorno.

Como o autismo é definido por um conjunto comum de sintomas, estamos admitindo que ele seja melhor representado por uma única categoria diagnóstica, adaptável conforme apresentação clínica individual, que permite incluir especificidades clínicas como, por exemplo, transtornos genéticos conhecidos, epilepsia, deficiência intelectual e outros. Um transtorno na forma de espectro único, reflete melhor o estágio de conhecimento sobre a patologia e sua apresentação clínica.  Previamente, os critérios eram equivalentes a tentar “separar joio do trigo”.

B. Três domínios se tornam dois:
1) Deficiências sociais e de comunicação;
2) Interesses restritos, fixos e intensos e comportamentos repetitivos.
Déficits na comunicação e comportamentos sociais são inseparáveis, e avaliados mais acuradamente quando observados como um único conjunto de sintomas com especificidades contextuais e ambientais.

Atrasos de linguagem não são características exclusivas dos transtornos do espectro do autismo e nem universais dentro dele. Podem ser definidos, mais apropriadamente, como fatores que influenciam nos sintomas clínicos de TEA, e não como critérios diagnósticos para esses transtornos.

Exigir que ambos os critérios sejam completamente preenchidos, melhora a especificidade diagnóstica sem prejudicar sua sensibilidade.
Fornecer exemplos a serem incluídos em subdomínios, para uma série de idades cronológicas e níveis de linguagem, aumenta a sensibilidade ao longo dos níveis de gravidade, de leve ao mais grave, e ao mesmo tempo mantém a especificidade que temos quando usamos apenas dois domínios.

A decisão foi baseada em revisão de literatura, consultas a especialistas e discussões de grupos de trabalho. Foi confirmada pelos resultados de análises secundárias dos dados feitas pelo CPEA e pelo STAART, Universidade de Michigan, e pelas bases de dados da Simons Simplex Collection.
Muitos critérios sociais e de comunicação foram unidos e simplificados para esclarecer os requerimentos diagnósticos.

No DSM IV, critérios múltiplos avaliam o mesmo sintoma e por isso trazem peso excessivo ao ato de diagnosticar.
Unir os domínios social e de comunicação, requer uma nova abordagem dos critérios.
Foram conduzidas análises sobre os sintomas sociais e de comunicação para estabelecer os conjuntos mais sensíveis e específicos de sintomas, bem como os de descrições de critérios para uma série de idades e níveis de linguagem.
Exigir duas manifestações de sintomas para comportamento repetitivos e interesses fixos e focados, melhora a especificidade dos critérios, sem perdas significativas na sensibilidade. A necessidade de fontes múltiplas de informação, incluindo observação clínica especializada e relatos de pais, cuidadores e professores, é ressaltada pela necessidade de atendermos uma proporção mais alta de critérios.
A presença, via observação clínica e relatos do(s) cuidador(es), de uma história de interesses fixos, rotinas ou rituais e comportamentos repetitivos, aumenta consideravelmente a estabilidade dos diagnósticos do espectro do autismo ao longo do tempo,  e reforça a diferenciação entre TEA e os outros transtornos.
A reorganização dos subdomínios, aumenta a clareza e continua a fornecer sensibilidade adequada, ao mesmo tempo que melhora a especificidade necessária através de exemplos de diferentes faixas de idade e níveis de linguagem.

Comportamentos sensoriais incomuns, são explicitamente incluídos dentro de um subdomínio de comportamentos motores e verbais estereotipados, aumentando a especificação daqueles diferentes que podem ser codificados dentro desse domínio, com exemplos particularmente relevantes para crianças mais novas.
C. O Transtorno do Espectro do Autismo é um transtorno do desenvolvimento neurológico, e deve estar presente desde o nascimento ou começo da infância, mas pode não ser detectado antes, por conta das demandas sociais mínimas na mais tenra infância, e do intenso apoio dos pais ou cuidadores nos primeiros anos de vida.
A 09 Autism Spectrum Disorder
PROPOSED REVISION
Autism Spectrum Disorder
Must meet criteria A, B, C, and D:

A.    Persistent deficits in social communication and social interaction across contexts, not accounted for by general developmental delays, and manifest by all 3 of the following:
1.     Deficits in social-emotional reciprocity; ranging from abnormal social approach and failure of normal back and forth conversation through reduced sharing of interests, emotions, and affect and response to total lack of initiation of social interaction,
2.     Deficits in nonverbal communicative behaviors used for social interaction; ranging from poorly integrated- verbal and nonverbal communication, through abnormalities in eye contact and body-language, or deficits in understanding and use of nonverbal communication, to total lack of facial expression or gestures.
3.     Deficits in developing and maintaining relationships, appropriate to developmental level (beyond those with caregivers); ranging from difficulties adjusting behavior to suit different social contexts through difficulties in sharing imaginative play and  in making friends  to an apparent absence of interest in people
B.    Restricted, repetitive patterns of behavior, interests, or activities as manifested by at least two of  the following:
1.     Stereotyped or repetitive speech, motor movements, or use of objects; (such as simple motor stereotypies, echolalia, repetitive use of objects, or idiosyncratic phrases). 
2.     Excessive adherence to routines, ritualized patterns of verbal or nonverbal behavior, or excessive resistance to change; (such as motoric rituals, insistence on same route or food, repetitive questioning or extreme distress at small changes).
3.     Highly restricted, fixated interests that are abnormal in intensity or focus; (such as strong attachment to or preoccupation with unusual objects, excessively circumscribed or perseverative interests).
4.     Hyper-or hypo-reactivity to sensory input or unusual interest in sensory aspects of environment; (such as apparent indifference to pain/heat/cold, adverse response to specific sounds or textures, excessive smelling or touching of objects, fascination with lights or spinning objects).
C.    Symptoms must be present in early childhood (but may not become fully manifest until social demands exceed limited capacities)
D.         Symptoms together limit and impair everyday functioning.

RATIONALE
New name for category, autism spectrum disorder, which includes autistic disorder (autism), Asperger’s disorder,childhood disintegrative disorder, and pervasive developmental disorder not otherwise specified. 
  • Differentiation of autism spectrum disorder from typical development and other "nonspectrum" disorders is done reliably and with validity; while distinctions among disorders have been found to be inconsistent over time, variable across sites and often associated with severity, language level or intelligence rather than features of the disorder.
  • Because autism is defined by a common set of behaviors, it is best represented as a single diagnostic category that is adapted to the individual’s clinical presentation by inclusion of clinical specifiers (e.g., severity, verbal abilities and others) and associated features (e.g., known genetic disorders, epilepsy, intellectual disability and others.) A single spectrum disorder is a better reflection of the state of knowledge about pathology and clinical presentation; previously, the criteria were equivalent to trying to “cleave meatloaf at the joints”.
Three domains become two:
1)     Social/communication deficits
2)     Fixated interests and repetitive behaviors
  • Deficits in communication and social behaviors are inseparable and more accurately considered as a single set of symptoms with contextual and environmental specificities
  • Delays in language are not unique nor universal in ASD and are more accurately considered as a factor that influences the clinical symptoms of ASD, rather than defining the ASD diagnosis
  • Requiring both criteria to be completely fulfilled improves specificity of diagnosis without impairing sensitivity
  • Providing examples for subdomains for a range of chronological ages and language levels increases sensitivity across severity levels from mild to more severe, while maintaining specificity with just two domains
  • Decision based on literature review, expert consultations, and workgroup discussions; confirmed by the results of secondary analyses of data from CPEA and STAART, University of Michigan, Simons Simplex Collection databases
Several social/communication criteria were merged and streamlined to clarify diagnostic requirements.
  • In DSM-IV, multiple criteria assess same symptom and therefore carry excessive weight in making diagnosis
  • Merging social and communication domains requires new approach to criteria
  • Secondary data analyses were conducted on social/communication symptoms to determine most sensitive and specific clusters of symptoms and criteria descriptions for a range of ages and language levels
Requiring two symptom manifestations for repetitive behavior and fixated interests improves specificity of the criterion without significant decrements in sensitivity. The necessity for multiple sources of information including skilled clinical observation and reports from parents/caregivers/teachers is highlighted by the need to meet a higher proportion of criteria.
The presence, via clinical observation and caregiver report, of a history of fixated interests, routines or rituals and repetitive behaviors considerably increases the stability of autism spectrum diagnoses over time and the differentiation between ASD and other disorders.
Reorganization of subdomains increases clarity and continues to provide adequate sensitivity while improving specificity through provision of examples from different age ranges and language levels.
Unusual sensory behaviors are explicitly included within a sudomain of stereotyped motor and verbal behaviors, expanding the specfication of different behaviors that can be coded within this domain, with examples particularly relevant for younger children
Autism spectrum disorder is a neurodevelopmental disorder and must be present from infancy or early childhood, but may not be detected until later because of minimal social demands and support from parents or caregivers in early years.
SEVERITY
Revised January 26, 2011
 Severity Level for ASD
Social Communication
Restricted interests & repetitive behaviors
Level 3 
‘Requiring very substantial support’
Severe deficits in verbal and nonverbal social communication skills cause severe impairments in functioning; very limited initiation of social interactions and minimal response to social overtures from others.  
 Preoccupations, fixated rituals and/or repetitive behaviors markedly interfere with functioning in all spheres.  Marked distress when rituals or routines are interrupted; very difficult to redirect from fixated interest or returns to it quickly.
Level 2 
‘Requiring substantial support’
Marked deficits in verbal and nonverbal social communication skills; social impairments apparent even with supports in place; limited initiation of social interactions and reduced or abnormal response to social overtures from others.
RRBs and/or preoccupations or fixated interests appear frequently enough to be obvious to the casual observer and interfere with functioning in a variety of contexts.  Distress or frustration is apparent when RRB’s are interrupted; difficult to redirect from fixated interest.
Level 1
‘Requiring support’
Without supports in place, deficits in social communication cause noticeable impairments.  Has difficulty initiating social interactions and demonstrates clear examples of atypical or unsuccessful responses to social overtures of others.  May appear to have decreased interest in social interactions. 
Rituals and repetitive behaviors (RRB’s) cause significant interference with functioning in one or more contexts. Resists attempts by others to interrupt RRB’s or to be redirected from fixated interest.


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